Select Page

Kokeboken for deg som vil spise mindre kjøtt og mer plantebasert og proteinrik mat. Enkle teknikker og oppskrifter.

Kokeboken for deg som vil spise mindre kjøtt og mer plantebasert og proteinrik mat. Enkle teknikker og oppskrifter.

Om boken

Formålet med denne boka er å hjelpe deg å utforske de proteinrike og velsmakende grønnsakene vi kjenner som belgfrukter. Dette er mat som gir kroppen din det den trenger, med en god og lett metthetsfølelse. Er du allerede godt i gang med belgfrukter, håper jeg boka gir ny inspirasjon og nye vinkler. Det finnes kun gode grunner til å inkludere mye belgfrukter i det daglige kostholdet: det er bra for helsa, klimaet, kloden og dyrevelferd.

Om boken

Formålet med denne boka er å hjelpe deg å utforske de proteinrike og velsmakende grønnsakene vi kjenner som belgfrukter. Dette er mat som gir kroppen din det den trenger, med en god og lett metthetsfølelse. Er du allerede godt i gang med belgfrukter, håper jeg boka gir ny inspirasjon og nye vinkler. Det finnes kun gode grunner til å inkludere mye belgfrukter i det daglige kostholdet: det er bra for helsa, klimaet, kloden og dyrevelferd.

Grunnbehandling

Belgfrukter stiller nesten ingen krav. Oppbevares de tørt, holder de seg lett noen hundre år. En sjelden gang kan det være en småstein i pakken. Det kan som regel høres i kjele eller bolle under foredlingen.

Erter og bønner legges i bløt minimum natten over, men gjerne i 24 timer. Linser våkner også til liv når de legges i bløt. De kan spire mørkt under lokk på kjøkkenbenken, etter at bløtevannet fra natten er silt fra. Linser kan kokes rett fra posen. De koker fort, og koker lett til mos når de har ligget i bløt.

Linser som har ligget i bløt, koker ferdig på 5 til 15 minutter. Resten av belgfruktene bruker mellom 20 minutter og 1 time og 20 minutter når de er bløtlagt på forhånd.

“Nothing will benefit human health and increase chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet.”

- Albert Einstein

“Nothing will benefit human health and increase chances for survival of life on Earth as much as the evolution to a vegetarian diet.”

- Albert Einstein

Innhold i boken

Ta en rask titt på hva du finner på innsiden Belg Selv

Per Viderup

Per Viderup (46) begynte i 2003 som kokk på kantina i Realfagbygget på NTNU i Trondheim, der han fikk frie tøyler til også å servere vegertarmat. To år senere startet han opp vegetarstedet Persilleriet, og ble raskt en inspirator for grønn mat og livsstil gjennom workshops, matlagingskurs og konsulentoppdrag. Ga ut boken “Mer Kål, mindre Jål” i 2013, om plantebasert husmannskostbok som viste en enkel vei inn i den nye, grønne, kortreiste kokebølgen. Året etter trillet VG seks på terningen etter å ha spist potetlefse fra Frosta, med nykål, humus, kålrotboller, harissachillisaus og dijonvinaigrette fra “Mer Kål, mindre Jål”-boden under Øyafestivalen. På senhøsten 2014 startet Per opp “Hagen” sammen med Richard Nystad, et casual, trendy spisested, nå også med to utsalg i Trondheim, Denne boken har han laget til deg som vil spise mindre kjøtt, gjøre verden litt bedre og samtidig få i deg rikelig proteiner – og gjerne bli inspirert på veien.

Per Viderup

Per Viderup (46) begynte i 2003 som kokk på kantina i Realfagbygget på NTNU i Trondheim, der han fikk frie tøyler til også å servere vegertarmat. To år senere startet han opp vegetarstedet Persilleriet, og ble raskt en inspirator for grønn mat og livsstil gjennom workshops, matlagingskurs og konsulentoppdrag. Ga ut boken “Mer Kål, mindre Jål” i 2013, om plantebasert husmannskostbok som viste en enkel vei inn i den nye, grønne, kortreiste kokebølgen. Året etter trillet VG seks på terningen etter å ha spist potetlefse fra Frosta, med nykål, humus, kålrotboller, harissachillisaus og dijonvinaigrette fra “Mer Kål, mindre Jål”-boden under Øyafestivalen. På senhøsten 2014 startet Per opp “Hagen” sammen med Richard Nystad, et casual, trendy spisested, nå også med to utsalg i Trondheim, Denne boken har han laget til deg som vil spise mindre kjøtt, gjøre verden litt bedre og samtidig få i deg rikelig proteiner – og gjerne bli inspirert på veien.

Boken koster 249,- og du finner den hos Falafelbaren og Norli Solsiden i Trondheim.